Rwa kulszowa – kogo atakuje i jak się przed nią ustrzec?

Niewinny skłon do przodu skutkuje przeszywającym kłującym bólem w odcinku lędźwiowym? Ból trzyma długo i nie puszcza pomimo ciepłej kąpieli i masażu? To rwa kulszowa – wyjątkowo dokuczliwe i bolesne schorzenie, które atakuje osoby w każdym wieku i niestety – lubi powracać ze zdwojoną siłą.

Czym jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa jest przez wielu z nas zwana atakiem korzonków nerwowych. Bez wątpienia w tej drugiej nazwie kryje się istota schorzenia. Przeszywający, silny i kłujący ból jest bowiem ściśle związany z uciskiem tak zwanego nerwu kulszowego. Nerw kulszowy biegnie w dolnym odcinku kręgosłupa i przechodzi przez nogi aż do końca stopy. Jak widać więc, jego zasięg jest dosyć duży. Sam nerw także nie jest mały, bo jest to cewa o szerokości 15 mm i grubości 5 mm. Rwa kulszowa to nic innego, jak ucisk mechaniczny nerwu kulszowego. Czynnikiem, który uciska są uszkodzone tarcze międzykręgowe, czyli innymi słowy dyski. Dyski zapewniają naszemu kręgosłupowi sprężystość, amortyzują kręgi i minimalizują skutki wstrząsów. Najbardziej podatnymi i wrażliwymi na uszkodzenia dyskami są właśnie dyski w odcinku lędźwiowym, ponieważ ten odcinek jest najbardziej narażony na przeciążenia, w związku z codziennymi czynnościami.

Objawy rwy kulszowej.

Objawy są charakterystyczne i nie sposób ich pomylić z żadnym innym schorzeniem. Jest to nagły, ostry i przeszywający ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym połączony bardzo często z drętwieniem nóg i zaburzeniem czucia. Ból jest tak przenikliwy, że już kichnięcie, kaszel i śmiech powodują niemożność poruszenia się. Dolegliwości bólowe pojawiają się nagle, na skutek podniesienia ciężaru, niekontrolowanego zgięcia tułowia czy przechylenia się. Rwa kulszowa może utrzymywać się nawet kilka dni. Zazwyczaj lekarze ordynują wtedy środki przeciwbólowe i przeciwzapalne oraz zalecają oszczędzanie kręgosłupa.

Skąd się bierze rwa?

Niestety rwa kulszowa bierze się z naszych zaniedbań i jest konsekwencją zarówno skrzywienia kręgosłupa jak i słabej kondycji fizycznej. Chodzi tutaj głównie o mięśnie brzucha i kręgosłupa, których zadaniem jest podtrzymywanie rusztowania naszego ciała. W sytuacji, kiedy nasze mięśnie są słabe i nie są w stanie utrzymać kręgosłupa – krążki międzykręgowe, czyli dyski, wybrzuszają się na zewnątrz i zaczynają uciskać nerw. Stąd też nietrudno oszacować, że rwa kulszowa najczęściej dopada osoby prowadzące siedzący tryb życia, pracujące w biurach a także kobiety w okresie ciąży. Jest także następstwem otyłości.

Idealnym lekiem, który gwarantuje skuteczne zapobieganie rwie kulszowej są więc ćwiczenia mięśni brzucha i kręgosłupa. Dobrym pomysłem są także masaże, jednak musimy poczekać na minięcie stanu ostrego. Fizjoterapia w połączeniu z aktywnością fizyczną jest jedynym gwarantem sukcesu.

Dawid Wysocki