Nadwaga wrogiem stawów.

Nadwaga od lat jest uznawana za chorobę cywilizacyjną. I bardzo słusznie, bowiem otyłość jest zarówno chorobą samą w sobie, jak i przyczyną innych groźnych schorzeń. Otyłość to, jak mawiają eksperci, choroba ciała i duszy. Nietrudno więc dostrzec jak złożony i trudny w leczeniu jest to przypadek. Otyłość jest rozpatrywana nie tylko z punktu widzenia medycyny, ma także wymiar społeczny. Szczególnie zaś istotne znaczenie dla kondycji stawów i kręgosłupa.

Kiedy mówimy o otyłości?

O otyłości mówimy wtedy, kiedy nasz wskaźnik BMI znacznie przekracza normę. Wskaźnik ten został stworzony po to, aby pomóc ocenić prawidłową wagę. W jego wyznaczaniu bierze się pod uwagę wzrost, wagę, płeć i wiek badanego. Jeżeli wskaźnik przesuwa się ponad normę – mówimy o otyłości. Dietetycy i lekarze wyróżniają kilka stopni otyłości, poczynając od nadwagi aż po chorobliwą otyłość. W każdym z tych przypadków jednak zmiany w wadze są groźne dla zdrowia. Jako pierwsze reagują stawy i kręgosłup.

Pojawiają się bóle stawów i kręgosłupa.

Kręgosłup można z powodzeniem porównać do inteligentnego rusztowania, którego zadaniem jest utrzymywanie ciała w pozycji pionowej i podtrzymywanie mięśni wraz z wiązadłami. Jest to mechanizm z natury przystosowany do obciążeń, jednak posiadający także dość wąski zakres tolerancji. W przypadku, gdy masa ciała przekracza znacznie średnią, na kręgosłup wywierana jest znacznie większa siła niż jest on to w stanie znieść. Skutkiem tego są wszelkie zwyrodnienia spowodowane zacieśnianiem przestrzeni międzykręgowych. Powoduje to z kolei ucisk na nerwy i ból. Znacznym obciążeniom poddawane są także stawy kończyn dolnych a więc w szczególności kolana i biodra. To właśnie na nich spoczywa cały ciężar ciała, a do tego wykonują jeszcze ruchy i podlegają dodatkowym obciążeniom. Dlatego też u osób z nadwagą często diagnozowane są zwyrodnienia kolan i przypadki pęknięcia kości biodrowych. Obciążone do granic możliwości kości stają się słabe i łatwo ulegają złamaniom a stawy – skręceniom.

Walka z otyłością to nie tylko zapobieganie miażdżycy i chorobom serca, to przede wszystkim troska o stawy i życie bez bólu kręgosłupa. Jest o ból niezwykle dokuczliwy i trudny do pokonania nawet przy udziale silnych środków farmakologicznych. Dlatego też lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Janek Krychowiak