Osteoporoza nie taka rzadka, jak nam się wydaje!

Schorzenia kręgosłupa i układu kostnego to schorzenia groźne z wielu względów. Po pierwsze dlatego, że bardzo często powodują one trudny do zniesienia i pokonania ból, po drugie – mogą znacznie obniżyć komfort życia pacjenta ze względu na ryzyko urazów. Pomimo rozległej wiedzy medycznej, bardzo często lekarze nie są w stanie skutecznie poradzić sobie z chorobami kości. Chorobą, która zbiera obfite żniwo w krajach rozwiniętych, zaliczoną niedawno do chorób cywilizacyjnych jest osteoporoza. Ta coraz częstsza przypadłość mająca podłoże genetyczne, może pojawić się także na skutek czynników środowiskowych. Najgorsze jest jednak to, że wciąż leczy ją się jedynie doraźnie.

Czym jest osteoporoza?

Osteoporoza to choroba charakteryzująca się postępującym ubytkiem masy kostnej, innymi słowy – kości tracą swoją gęstość, stają się cieńsze i mniej wytrzymałe. Jest zaliczana to tak zwanych chorób metabolicznych kości, której przyczyną może być złe wchłanianie wapnia z jelit i nerek, niedobór estrogenów (hormonów kobiecości), testosteronu, niedobór witaminy D. Choroba ta może być także następstwem innych schorzeń takich, jak cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów, nowotwór, kamica nerkowa i alkoholizm. Bywa także dziedziczona. Zapadają na nią głównie kobiety w okresie menopauzy, choć spotyka się także osteoporozę u mężczyzn a nawet u młodzieży.

Jakie są objawy?

Problem polega na tym, że w początkowej fazie choroby – niejednoznaczne. Są to przede wszystkim powysiłkowe bóle kości i kręgosłupa, które zazwyczaj identyfikujemy z nadmiernym przeciążeniem i nie uważamy ich za coś szczególnego. W miarę postępu choroby obserwuje się obniżenie wzrostu, pojawienie się tak zwanego starczego garbu oraz przede wszystkim – złamania kości przy niewielkich urazach. Są to złamania dość nietypowe, jak na przykład złamania szyjki kości udowej lub kości przedramiennej. Diagnostyka osteoporozy jest możliwa tylko dzięki specjalnemu badaniu BMD określające gęstość mineralną kości. U osób chorujących na osteoporozę gęstość jest jest znacznie obniżona, co zostaje oznaczone za pomocą odpowiedniego składnika.

Leczenie osteoporozy polega jedynie na opatrywaniu złamań i niedopuszczaniu do nich. Medycyna nie zna leku na ubytki masy kostnej, jednakże lekarze wskazują na ogromną rolę w profilaktyce witaminy D oraz diety wysokobiałkowej i wysokowapniowej. Do tego obowiązkowo należy włączyć stałą aktywność fizyczną.

Szymon Klimek